Modern,
inspirerend en
ambitieus

Betrokken,
professioneel
en uitdagend

Duurzaam,
verzorgd en
boeiend

Innovatief,
verwachtingsvol
en gezond

Lees ook onze folder.

Je wilt in het onderwijs werken, maar hebt nog geen pabo diploma?
Kom dan kennismaken bij Kind en Onderwijs Rotterdam.

Kind en Onderwijs Rotterdam biedt voor alle varianten van de pabo de mogelijkheid om werken en leren te combineren. We bespreken de mogelijkheden graag met je. Welke pabo-route je ook kiest; wij zorgen voor uitgebreide begeleiding tijdens de studie, stage en het werken. En helpen je op weg naar het leraarschap:

  • Studenten staan bij ons, zo lang als nodig , samen met een ervaren leerkracht voor de klas. Wij geloven in samenwerken en het delen van kennis tussen studenten en leerkrachten. Wij leren van elkaar.
  • Speciaal voor onze studenten is er een (centraal gelegen) studiecentrum waar je rustig kan studeren, boeken kan lenen en delen boeken , samen kan werken aan een project of ondersteuning kan krijgen van een van je medestudenten.
  • Onze gespecialiseerde coaches helpen je graag en weten alles van het begeleiden van volwassen studenten die een verbinding willen maken tussen de eerder opgedane kennis en het nieuw gekozen beroep van leerkracht.
  • Je kunt tijdens de opleiding al betaald aan het werk bij een school van Kind en Onderwijs Rotterdam.

Onze kinderen verdienen het beste onderwijs van Rotterdam en onze studenten verdienen de beste route naar hun nieuwe baan in het onderwijs!

Wij gaan graag in gesprek met kandidaten die een expertise toevoegen aan ons onderwijs.
Stuur je interesse naar de HRM-afdeling via solliciteren@kindenonderwijsrotterdam.nl

Meer informatie vind je in deze folder of kijk de livestream terug van de online bijeenkomst over zij-instroom in Rotterdam.

Lees hier verhalen van onze zij-instromers

Tim Harreman (36) is op een bijzondere manier het onderwijs ingerold. Na 10 jaar in de sales gooide hij het roer om en volgde zijn onderwijshart met het volgen van de verkorte deeltijd Pabo. Durven te veranderen is makkelijker gezegd dan gedaan. Welke talenten zet hij dagelijks in?

‘Altijd miste ik wel iets tijdens mijn salesperiode in de industriebranche, maar het leven gebeurde; ik ben getrouwd en kreeg kinderen. Maar diep in mijn hart wist ik dat het maatschappelijke meer bij me paste. En werken in het onderwijs was een lang gekoesterde wens van me.’

‘1 dag heb ik meegelopen in het onderwijs en ik was gelijk om. Daarna ben ik de verkorte deeltijd Pabo gaan doen en ik sta nu 4 dagen per week voor groep 4b als leerkracht.’

‘Ik heb bewust gekozen voor Kind en Onderwijs Rotterdam, omdat het een christelijke organisatie is, die aan de noordkant van Rotterdam ook scholen heeft, zodat ik lekker kan fietsen naar mijn werk.’

Over talent is hij kort en bondig. ‘Het is iets wat je goed kan en leuk vindt. Die combinatie is belangrijk. En dan moet je het gaan doen, vooral doen.’

In zijn vrije tijd leeft Tim zich uit als slagwerker bij de grootste fanfare van Nederland: Concordia Krimpen. Hij doet daar het slagwerk, zoals de grote trom en de snare drum. Ook speelt hij gitaar. Zijn muzikale talenten heeft hij wel doorgegeven aan zijn kinderen. Quinten speelt keyboard en Elin zingt uit volle borst in musicals.

‘Met het Rotterdamse motto: “Niet lullen, maar poetsen” heb ik veel. Probeer niet te klagen en ga ergens voor. Neem de gok voor die leukste baan in het onderwijs. Je krijgt er gegarandeerd veel waardering voor terug. Die Eureka-momentjes bij de kinderen zijn goud waard.’

Jasper Pupella (29) staat voor een gecombineerde klas 3-8 op een nieuwe school. Hij staat onder zijn collega’s bekend als het digi-wonder. Door menig leerling wordt hij nieuwsgierig bekeken om zijn tattoos en piercings. Deze nieuwe frisse wind bevragen we in deze editie over het thema talent.

‘Talent is voor mij ambitie. Het is het unieke aan mensen waarin ze uitblinken. Hoe langer je ermee bezig bent, hoe beter je erin wordt. Belangrijk is natuurlijk ook of je het leuk vindt om te doen? Als het veel plezier geeft, spreekt het een diepere laag in jezelf aan.’

‘Mijn kinderen wil ik veel laten ontdekken én oefenen om achter hun talent te komen. Op onze school hebben we een mooi theater, een heerlijke buitenruimte met een voeltuin en een fijn atelier om met de talenten van de kinderen aan de slag te gaan.’

Zijn talent is leergierigheid. Met al een hbo-diploma van Media Entertainment Management op zak brengt hij een meer zakelijke achtergrond mee en een andere kijk op onderwijszaken.

Vervolgens is hij de master Media & Cultuur gaan volgen op de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zijn focus is sterk gericht op content, media en diversiteit. Zijn collega’s roemen zijn digitale talenten met Instagram. Dit sluit erg aan bij zijn eigen interesse in jongerencultuur. ‘Instagram en vloggers laten een hele wereld zien, waar ouders vaak geen weet van hebben. Ook de onderlinge taal en woorden van de kinderen boeien me mateloos.’

Tijdens de cultuureducatieve stage bij Digital Playground is zijn behoefte ontstaan aan meer didactische kennis naast zijn digitale kennis. Hij is daarop de deeltijd Pabo gaan doen, die hij inmiddels heeft afgerond.

Dagelijks inspireert hij kinderen en collega’s met zijn veelzijdigheid. Wie herkent zijn ‘achterkant’ niet van het KPN spotje? Dat hij ook weleens tegen dingen opziet, geloven mensen bijna niet als ze hem bezig zien.

Wat geeft hem de energie om door te gaan? ‘Heel cliché, maar wel waar: de kinderen. En omringd te zijn door fijne mensen en goede collega’s, die je accepteren zoals je bent. Dat voelt als thuiskomen.’

 

De weg van Anne Korten ging van docent beeldende kunst naar leerkracht: “Je bent nooit te laat om het onderwijs in te gaan”.

“Tien jaar geleden kwam ik als meisje uit Limburg naar Rotterdam voor de opleiding Docent Beeldende Kunst & Vormgeving aan de Willem de Kooning Academie. Tijdens mijn opleiding kwam ik er al snel achter dat mijn hart toch lag bij het primair onderwijs. Mijn stages en mijn LIO als vakdocent voor de beeldende vakken heb ik daarom op verschillende basisscholen gedaan.

Na mijn opleiding heb ik eerst op een middelbare school en bij BSO’s gewerkt. Ik had het daar redelijk naar mijn zin, maar toen ik las over de mogelijkheden via het zij-instroomtraject, dacht ik meteen: dit ga ik doen! Met de voorkennis die ik al had en de liefde voor het primair onderwijs, moest het lukken. Ik werk sinds januari bij Kind en Onderwijs en voor nu op een basisschool in Rotterdam-Noord. En waar ik stiekem al zo lang van droomde: ik mag mezelf eindelijk ‘juf van groep 4’ noemen.

Volgend jaar zit ik in de afrondingsfase van mijn studie. En daarna hoop ik voor leerlingen een juf te zijn, die ze zich over tientallen jaren nog steeds herinneren. Op welke school ik tegen die tijd werk? Dat weet ik nog niet, maar dat maakt het spannend en uitdagend. Soms heb ik het gevoel dat ik nog veel kan leren. Met de basis, een veilige sfeer en geborgenheid zit het wel goed. Ook dankzij de steun, de feedback en het vertrouwen van mijn collega’s en de directie. Kinderen zijn de drijfveer achter alles wat ik doe. En ik leer elke dag weer nieuwe dingen. Ze zijn constant in mijn gedachten en voor hen doe ik het allemaal.”